Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Pada Toko Sembako Rizka Di Tenggarong

Authors

  • Dewi Susilawati Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Tenggarong
  • Silvana Wijayanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Tenggarong
  • Akhmadiansyah Wijayanti Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Tenggarong

DOI:

https://doi.org/10.61509/luxICM82113

Keywords:

Product Quality, Price, Consumer Satisfaction

Abstract

Consumer satisfaction is the main priority in this research because the level of competition is increasingly fierce among grocery stores. One way to create consumer satisfaction in grocery stores is to improve product quality and pricing strategies. If the grocery store provides good quality products and sets appropriate prices, consumers will feel satisfied. With a feeling of satisfaction, consumers will come back to the grocery store. The aim of this research is to determine the influence of product quality and price variables on consumer satisfaction at the Rizka grocery store in Tenggarong, both simultaneously and partially. The sample used in this research was 78 people and the analytical tool used for this research was multiple linear regression using SPSS 26 software. Based on the research results, it shows that (1) Product Quality and Price have a significant effect simultaneously on Consumer Satisfaction, (2) Product Quality has no significant effect on Consumer Satisfaction, (3) Price has a significant effect on Consumer Satisfaction.

Keywords: Product Quality, Price, Consumer Satisfaction

References

Almaraghi, T. M. (2022). Pengaruh Pengendalian Persediaan Bahan Baku Dan Proses Produksi Terhadap Kualitas Produk (Survey pada Perusahaan Produksi Makanan Ringan Sotong di Kecamatan Cikoneng Ciamis). Universitas Siliwangi.

Asbar, Y., & Saptari, M. A. (2017). Analisa Dalam Mengukur Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Menggunakan Metode PIECES. Jurnal Visioner & Strategis, 6(2), 39–47.

Borrego, A. (2021). Konsep Dasar Perencanaan Pemasaran Dan Proses Penyusunannya Hapsawati. 10(2), 6.

Camelia, P. (2020). Marketing Mix terhadap Kepuasan Konsumen Pada mama-mama penjual Noken diOyehe Kabupaten Nabire. Jurnal Administrasi Bisnis, 10(1), 21–24.

Crystallography, X. D. (2018). Pengaruh Lokasi, Citra Merek Dan Word Of Mouth Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Mie Ayam Solo Bangsal Jember, 4(2), 1–23.

Gofur, A. (2019). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Harga Terhadap Kepuasan Pelanggan. Jurnal Riset Manajemen dan Bisnis (JRMB) Fakultas Ekonomi UNIAT, 4(1), 37–44.

https://doi.org/10.36226/jrmb.v4i1.240

Daryanto, & Setyobudi, I. (2014). Konsumen dan Pelayanan Prima. Malang: Gava Media.

Hapsari, F. (2022). Pengaruh Harga, Lokasi, Pelayanan Dan Kualitas Produk Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Toko Kelontong Berkat Dwiyanti Di Jalan Abimayu Raya). Universitas Semarang.

Husain, W., Taan, H., & Niode, I. Y. (2023). Pengaruh Nilai Pelanggan Terhadap Kepuasan Pelanggan Di Toko Az- Zahra Kota Gorontalo. Jurnal Ilmiah Manajemen Dan Bisnis, 5(3), 894–901.

Kafifah, N., & Hastuti, M. A. S. W. (2023). Pengaruh Harga Dan Kualitas Produk Terhadap

Kepuasan Pelanggan Toko Sembako Sumber Mulya Gondang. Jurnal Economina, 2(10), 2898–2908. https://doi.org/10.55681/economina.v2i10.912

Maruli R.N, Weny Weny, & Dewi Anggraini. (2022). Analisis Kepuasan Konsumen

Berbelanja di Toko Tas Raja Medan. INSOLOGI: Jurnal Sains dan Teknologi, 1(4), 478– 482. https://doi.org/10.55123/insologi.v1i4.415

Nugroho, F. Y. (2012). Pengaruh Citra Merek Dan Kepuasan Pelanggan Terhadap Loyalitas Konsumen (Studi Kasus Perilaku Konsumen Rumah Makan Gudeg Pawon Di Janturan Umbulharjo). 18.

Rizayanti, N. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Socolatte Di Pidie Jaya. Universitas Islam Negeri Ar-Raniry, Banda Aceh.

Rosemeilia Yeny Artati, S. (2011). Konsep Dasar Perencanaan Pemasaran. 1–4.

Rusdianto, A. (2020). Analisis Pengaruh Harga dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen (Studi Komparatif Konsumen Indomaret dan Alfamart Batanghari). IAIN Metro.

Seran, R. B., Sundari, E., & Fadhila, M. (2023). Jurnal Mirai Management Strategi Pemasaran yang Unik: Mengoptimalkan Kreativitas dalam Menarik Perhatian Konsumen. Jurnal Mirai Management, 8(1), 206–211.

Suryani, T. (2017). Manajemen pemasaran strategik bank di era global. Prenada Media.

Widiasari, S., & Zulfa, F. E. (2020). Perilaku Pedagang Grosir Ditinjau Dari Etika Bisnis Islam.

Jurnal Kependidikan dan Syariah, 8(1), 33. http://www.jurnal.staiba.ac.id/index.php/AlHikmah/article/view/233

Winarsih, R., Mandey, S. L., & Wenas, R. S. (2022). Pengaruh Persepsi Harga, Kualitas

Makanan, Dan Store Atmosphere Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Pada Dabu

– Dabu Lemong Resto Dan Coffee Kawasan Megamas Di Manado. Jurnal EMBA?: Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis dan Akuntansi, 10(3), 388.

https://doi.org/10.35794/emba.v10i3.41953

Windarti, T., & Ibrahim, M. (2017). Pengaruh Kualitas Produk Dan Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Produk Donat Madu. Python Cookbook, 706. http://oreilly.com/catalog/errata.csp?isbn=9781449340377

Downloads

Published

30-08-2025

How to Cite

Susilawati, D., Wijayanti, S., & Wijayanti, A. (2025). Analisis Tingkat Kepuasan Konsumen Pada Toko Sembako Rizka Di Tenggarong. I-Con Media, 8(2), 10–19. https://doi.org/10.61509/luxICM82113