PENGARUH PRODUK PROMOSI DAN PELAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH PEGADAIAN SYARI’AH PASAR MERDEKA DI SAMARINDA

Authors

  • Amrulah Afandi Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Tenggarong
  • Widya Hana Fahleti SEKOLAH TINGGI ILMU EKONOMI TENGGARONG
  • Muhammad Zainuddin Sekolah Tinggi Ilmu Ekonomi Tenggarong

DOI:

https://doi.org/10.61509/luxICM6171

Abstract

The Influence of Products, Promotions, and Services on Customer Decisions at the Merdeka Pawnshop Syari'ah Market in Samarinda. This study aims to determine the effect of product, promotion and service variables simultaneously on the decisions of Pegadaian Syariah Merdeka Market customers in Samarinda and want to know the effect of product, promotion and service variables partially on the decisions of Pegadaian Syariah Merdeka Market customers in Samarinda. The analytical tool used to analyze these variables is multiple regression. To test the proposed hypothesis is to use the f test and t test. the number of samples in this study were 123 customers. The research results obtained are that there is a simultaneous influence between product, promotion and service variables on the decisions of Pegadaian customers. The first hypothesis proposed is accepted because it is proven true. There is a partial influence between product variables on customer decisions, the second hypothesis proposed is accepted because it is proven true. There is a partial influence between promotion variables on customer decisions, the third hypothesis proposed is accepted because it is proven true. There is a partial influence between product variables on customer decisions, the fourth hypothesis proposed is accepted because it is proven true.

References

Amstrong, G & Philip, K. (2012) Dasar-Dasar Pemasaran. Jilid I, Alih Bahasa Alexander Sindoro dan Benyamin Molan. Jakarta: Penerbit Prenhalindo

Ardhi R, (2017) Instant Marketing For Busy People “Rangkuman Intisari. Pemasaranâ€. Jakarta: Esensi Erlangga Group.

Arief R. K. (2014) Total Marketing, Yogyakarta: Kobis.

Aris M. (2015) Marketing Sukses, Yogyakarta: Kobis.

Arthur A. T, M. A. (2016). Crafting and executing strategy: the quest for competitive advantage, concepts and readings

Asri, Marwan.(2003). Marketing. Jakarta: Penerbit Erlangga

Aulia H, Hilal M, & Fatma. F. (2019) Pengaruh Promosi Kualitas Layanan dan Motivasi Terhadap Keputusan nasabah Memilik Produk Tabungan Emas di Pegadaian Syari’ah,

Danang S. (2014), Dasar-dasar Manejemen Pemasaran, Yogyakarta: CAPS

Daryanto. (2011), Manajemen Pemasaran Sari Kuliah. Bandung: Satu Nusa

Ghozali, I dan Ratmono, D. (2017). Analisis Multivariat dan Ekonometrika dengan Eviews 10. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro, .

Ghozali, I. (2013). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 21 Update PLS Regresi. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.

Hanin W. D. Drs. Saryadi, M.Si (2018) Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Nasabah Pada PT. Pegadaian (Persero) Cabang Kendal,

Hasibuan, Malayu S.P., (2017). Manajemen Sumber Daya Manusia. Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara

Ibnu H. (1996) Dasar-Dasar Metodologi penelitian Kuantitatif dalam pendidikan, Jakarta: Raja Grafindo.

Kotler, P. dan Armstrong, G. (2007) Dasar-dasar Pemasaran Edisi Ke-9, Jakarta: PT.Indeks.

Kotler, P And Gary A. (2018). Principle Of Marketing, 17e Global Edition, Pearson Education Limited, New York

Laksana, M. F. (2019). Praktis Memahami Manajemen Pemasaran. Sukabumi: CV Al Fath Zumar.

Moenir, H.AS, (2008), Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia, Jakarta: Bumi Aksara. .

Philip K dan Keller, (2007), Manajemen Pemasaran Jilid I edisi Kedua Belas, Jakarta: PT.Lades.

Poltak S. (2008), Reformasi Pelayanan Publik. Jakarta: BumiAksara

Purnama, C.B.,dkk. (2019), Pengaruh Pemberian Insentif Terhadap Semangat Kerja Pegawai Negeri Sipil di Kantor Badan Pendapatan Daerah Kota Samarinda.

Ratminto dan Atik S. W. (2005), Manajemen Pelayanan, Yogyakarta: Pustaka Belajar.

Rifky F. (2020) Pengaruh Promosi Dan Literasi Terhadap Keputusan Pembelian Produk Pegadaian Syariah Di Surabaya

Sari, D.N, Muslichah Erma Widiana, Enny Istanti (2017), Pengaruh Insentif, Disiplin Kerja dan Pengembangan Karir Terhadap Semangat Kerja Karyawan PT Matahari Departement Strore City Of Tomorrow Surabaya.

Sugiarto, E. (2002), Psikologi Pelayanan Dalam Industri Jasa, jakarta: PT. Gramedia Pustaka utama.

Suharyadi dan Purwanto. (2009). Statistika Untuk Ekonomi Dan Keuangan. Modern Edisi 2 Buku 2. Jakarta: Salemba Empat

Sugiyono (2019). Statistika untuk Penelitian. Bandung: CV Alfabeta.

Sugiyono. (2016). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: PT Alfabet.

Sugiyono, (2013) Statistika untuk Penelitian Bandung, Alfabeta

Sugiyono. (2012). Metode Penelitian Kuantitatif Kualitatif dan R&B. Bandung: Alfabeta.

Sulhan. (2009). Panduan praktis SPSS Untuk Manajemen (Keuangan, SDM,. Pemasaran) Fakultas Ekonomi Universitas Islam Negeri Malang.

Sujarweni, V. W. (2016). Pengantar Akuntansi. Yogyakarta: Pustaka Baru Press.

Tjiptono F & Chandra, G. (2012). Pemasaran Strategik. Edisi Kedua. Yogyakarta: Yogyakarta: Andi

Tjiptono, F. (2017) Manajemen Pemasaran Jasa, Jakarta: PT Indeks Kelompok Gramedia.

Tjiptono, F. (2005). Strategi PemasaranI. Edisi Kedua. Yogyakarta: Andi. Offset.

Wahyuni, A. D. (2016), Pengaruh Disiplin Kerja dan Lingkungan Kerja Terhadap Semangat Kerja Karyawan Pada UD. Perdana Lumajang.

Wibowo. (2013). Budaya organisasi: Sebuah kebutuhan untuk meningkatkan

kinerja jangka panjang. PT RajaGrafindo Persada. Depok.

Wibowo. (2013). Manajemen kinerja. Edisi ketiga. PT RajaGrafindo Persada. Jakarta

Widodo, A. W dan Diva K. (2017), Sistem Basis Data. Malang: UB Press.

Zein, Achmad, (2009). Aplikasi Pemasaran dan Salesmanship. Jakarta: Mitra. Wacana Media.

Downloads

Published

20-02-2023

How to Cite

Afandi, A., Fahleti, W. H., & Zainuddin, M. (2023). PENGARUH PRODUK PROMOSI DAN PELAYANAN TERHADAP KEPUTUSAN NASABAH PEGADAIAN SYARI’AH PASAR MERDEKA DI SAMARINDA. I-Con Media, 6(1), 29–39. https://doi.org/10.61509/luxICM6171

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>